Natuurkind maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk mijn privacy statement

Akkoord

  

  

  

  

  

Mediagebruik en concentratievermogen

Mediagebruik heeft grote invloed op ons leven. Het hoort bij deze tijd en het is belangrijk dat we ons bewust zijn hoe we ermee omgaan en hoe we willen dat onze kinderen ermee omgaan. Een van de belangrijkste aspecten waar het invloed op heeft is het concentratievermogen. 

Ik vind het belangrijk dat jij je bewust bent welk effect het gebruiken van de smartphone en tablet hebben op het concentratievermogen van je kinderen en jezelf. Daarom vertel ik hier in deze blog meer over. 

Er zijn verschillende redenen waarom ons mediagebruik invloed heeft op ons concentratievermogen. In dit artikel zal ik er drie noemen.

Allereerst, door te swippen en te klikken krijgen we een constante stroom van informatie binnen. Om op dit prikkelniveau te blijven wil ons hoofd nog meer informatie ontvangen en zijn we snel verveeld of afgeleid als dit te langzaam of te weinig is. In mijn werk met kinderen merk ik ook dat het omgaan met verveling verschilt per kind. Kinderen die thuis veel media om zich heen hebben, lijken sneller vermaakt te willen worden en tonen zelf minder initiatief om te zorgen dat ze zich vermaken. Ze komen sneller naar mij toe en lijken te verwachten dat ik hen vermaak aanbied in plaats van dat ze zelf opzoek gaan naar iets wat ze willen doen.

Ten tweede om op het juiste prikkelniveau te blijven en omdat je constant notificaties ontvangt van je telefoon ga je multitasken. Ik merk zelf dat ik ’s avonds als ik op de bank zit met de tv aan, toch nog mijn telefoon erbij pak op momenten dat de tv mij niet genoeg boeit. Ik ga met een half oog tv kijken en met een half oog op mijn telefoon. Het gevolg is dat ik aan het eind van de avond een vol hoofd en een leeg gevoel heb. Waar dit lege gevoel vandaan komt, daar kom ik een volgende blog op terug.

Op het moment dat ik bezig ben met een activiteit, zoals tv kijken, en ik ga tussendoor op mijn telefoon dan ben ik dus aan het multitasken. Steeds meer psychologen benadrukken dat multitasken slecht voor de hersenen is en tegelijkertijd lijkt bijna iedereen het te doen. Door te multitasken verlies je concentratievermogen. Je hersenen raken gewend om constant te schakelen en kunnen zich hierdoor minder lang focussen op één ding. Multitasken is allesbehalve efficiënt:

“We maken onszelf wijs hoe geweldig efficiënt we zijn nu we tegelijkertijd kunnen vergaderen, mail beantwoorden en ook nog het laatste nieuws kunnen volgen. En misschien ook nog tussendoor een auto kunnen besturen. Maar dat klopt niet.”

– bron NRC Handelsblad

De derde reden is dat veel mensen nog tot laat in de avond hun smartphone gebruiken. Vaak ligt hij op het nachtkastje naast ons bed. Het gebruik van beeldschermen vlak voor het slapen gaan heeft effect op onze slaap. Dat komt door het licht van het beeldscherm en ook door de vele prikkels die we nog vlak voor het slapen gaan binnen krijgen. Hierdoor slapen we slechter en slaapproblemen liggen op de loer. Slaapproblemen hebben effect op onze psychische gesteldheid, ons gedrag en op, je raadt het al, ons concentratievermogen.

Een concentratie oefening

Mediapedagoog Andreas Neiser biedt oefeningen aan die je helpen om je aandacht en waarneming gerichter en nauwlettender in te zetten.

Een van deze oefeningen is om op een vast tijdstip te kijken naar het weer buiten, wat zie je? Beschrijf dit nauwkeurig en vergelijk het met de dag ervoor. Hij adviseert om dit enkele weken vol te houden, zeker vijftig dagen. Dan zul je merken dat je bewuster om kan gaan met je zintuigelijke indrukken en je met je aandacht beter bij één ding kan blijven.

Merk je dat jij en je kind(eren) het lastig vinden om om te gaan met de moderne media? En zou je hier voor jezelf en je gezin meer duidelijkheid in willen? 

Ik kan je hierbij ondersteunen door samen te gaan wandelen met jou (en je kind) en te ontdekken welke manier bij jou en je gezin past.

Afspraak maken

Handige tips en verdieping

Op mijn blogpagina vind je handige tips en verdieping op het gebied van mediaopvoeding en opvoeden met de natuur. Er worden regelmatig nieuwe blogs online gezet die ook op Facebook, LinkedIn en Instagram geplaatst worden.

Eens per maand (met ingang van september 2019) stuur ik een nieuwsbrief met daarin de nieuwste blogs en exclusieve informatie voor nieuwsbrief abbonees.

© Natuurkind 2018