Natuurkind maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk mijn privacy statement

Akkoord

  

  

  

  

  

Sociale struggles

die spelen vanaf acht jaar

Het is tien over acht in de ochtend en ik zit thuis te mediteren. Ik doe dit graag met het raam open, want ik heb geen tuin waar ik het kan doen. Dan hoor ik ineens: “Jij zegt dat je tweehonderd volgers hebt, maar ik heb er achtenvijftig in twee dagen, vriend!” Het meisje dat dit zegt is erg boos. Ze schreeuwt zo hard dat ik het een eind verderop kan horen. Op dit moment is er geen toezicht, want de meeste kinderen uit groep 7 fietsen al zelf naar school en de leraar is nog binnen zijn les aan het voorbereiden.

Dit zijn de momenten dat je kind het zelf moet doen. Hebben jullie het er thuis over? Over hoe het gaat op school, in de klas en op het schoolplein. En hoe het gaat tijdens het buitenspelen, maar ook hoe het gaat op Whatsapp en Instagram. En de game die online wordt gespeeld, gaan ze daar vriendelijk met elkaar om? Het gaat lang niet altijd vriendelijk, dus is het belangrijk om hier open met je kind over te kunnen praten. Niemand vindt het fijn als het onaardig gaat en hoe je kind daarmee om wil gaan is de vraag waarbij jij je zoon of dochter kan ondersteunen.

Kinderen zijn tussen hun achtste en dertiende levensjaar druk bezig met het ontdekken van hun sociale identiteit. Daarbij stellen ze zichzelf vragen als: ‘Wat is mijn rol in de groep? Waar hoor ik bij? Waar wil ik bij horen? Wie zijn mijn vrienden?’ Jongens hebben daarbij vaker een grote groep vrienden en meiden vaak een of twee goede vriendinnen waarmee ze alles kunnen delen.
Op social media komen vragen rondom de sociale identiteit constant aan bod. Hoeveel volgers je hebt en wie je volgers zijn op Instagram bepaalt je sociale status online en offline.

Ook bij het gamen speelt sociale identiteit een grote rol. Bij online games wordt er vaak in groepjes gespeeld om de vijand (dat kan een andere groep zijn die ze kennen) te verslaan. Super leuk, want als de samenwerking met het groepje goed gaat dan zie je dat die kinderen in de klas ook meer met elkaar optrekken. De keerzijde is dat als je kind dit spel niet speelt of niet goed genoeg speelt, hij buiten de boot kan vallen. Ook zijn er bij het gamen chats waar je voor uitgenodigd kan worden, maar ook uitgegooid kan worden. Op whatsapp is dit met appgroepen hetzelfde verhaal. De beheerder bepaald wie er wordt toegevoegd en kan ook mensen verwijderen uit de groep.

Er is via social media dus veel sociale activiteit waar je je als ouder bewust van moet zijn. De naam social media zegt het natuurlijk al, het gaat allemaal om het socializen. Dat is iets wat kinderen op deze leeftijd nog volop aan het ontdekken en oefenen zijn en dan is het fijn als er een volwassenen af en toe mee kan kijken.

Ik kan mij voorstellen dat het lastig is om hier inzicht in te krijgen. Je kind wordt ouder en deelt steeds minder uit zichzelf met jou. Toch zou jij graag willen weten hoe het op sociaal vlak met je kind gaat, en dan het liefst in een open gesprek met je kind. Zodat je het niet hoeft af te dwingen, maar er rustig over in gesprek kan gaan. Je kan dan, als het nodig is, een luisterend oor bieden en af en toe een advies kan geven.

Vind je het lastig om hierover in gesprek te gaan met je kind? En denk je dat je kind dit wel nodig heeft? Laten we dan met z’n drieën een wandeling maken en samen kijken hoe jij en je kind dit vorm willen geven, zodat het voor jullie beide op een prettige manier kan.

Afspraak maken

Handige tips en verdieping

Op mijn blogpagina vind je handige tips en verdieping op het gebied van mediaopvoeding en opvoeden met de natuur. Er worden regelmatig nieuwe blogs online gezet die ook op Facebook, LinkedIn en Instagram geplaatst worden.

Eens per maand (met ingang van september 2019) stuur ik een nieuwsbrief met daarin de nieuwste blogs en exclusieve informatie voor nieuwsbrief abbonees.

© Natuurkind 2018