Natuurkind maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk mijn privacy statement

Akkoord

  

  

  

  

Tot jezelf komen in de natuur

10 tips

In de natuur zijn is fijn en een lekkere wandeling maken samen met een vriend is heerlijk. Wil je echt even tot jezelf komen, tot rust komen, in de natuur dan helpt het om alleen op pad te gaan.

1. Noem alles wat je ziet
Soms zit je hoofd zo vol dat het onmogelijk lijkt om je gedachten stil te zetten en toch is dat wat je heel graag wil. Ga dan naar buiten en maak een fijne wandeling. Tijdens die wandeling noem je alles op wat je ziet, dit kun je hardop of in stilte doen. Hardop werkt denk ik wel beter. Zet op je telefoon een timer, bijvoorbeeld 5 minuten, en houd je die 5 minuten alleen maar bezig met wat je om je heen ziet.

2. Wees je bewust van je ademhaling.
Voel hoe je ademhaling via je neus naar binnen gaat, je borst in gaat en je buik uit zet. Doe dit drie keer heel bewust en blijf je daarna bewust van je ademhaling terwijl je rustig door de natuur wandelt. Ook hierbij kan het helpen om een timer te zetten voor jezelf. Begin klein met vijf minuten en als dit je makkelijk afgaat breid je het uit naar 10 minuten, etc.

3. Voel je voeten.
Voel hoe je voeten zit afwikkelen tijdens het lopen. Hoe je voorvoet de grond raakt en je hak. Hoe je enkel mee beweegt loop zo een tijdje door. Je zult merken dat je wat vertraagt in je lopen en dat is juist goed. Vaak lopen we aan het begin van onze wandeling vlot door, omdat we dat gewend zijn van de drukte in ons leven. Het is dus fijn om even bewust te vertragen, tijdens je wandeling en daar kan het voelen van je voeten bij helpen.

4. Bewonder de natuur.
Neem eens de tijd om stil te staan bij wat je ziet. Zie je die prachtige boom daar, die paddenstoel of dat blad. Kijk eens wat je allemaal kunt ontdekken aan hetgeen je ziet. Is het groot? Hoe groot? Hoe voelt het? Hoe ruikt het? Waar komt het vandaan? Etc. Zo kun je allerlei vragen bedenken en het antwoord onderzoeken. Dit helpt ook goed als je je erg druk voelt en je gedachten maar doorgaan.

5. Wees stil en luister.
Verken de geluiden die je hoort terwijl je in de natuur loopt of zit. Wat hoor je? Waar komt het vandaan. Je kunt dit al liggend of zittend doen met je ogen gesloten. Luister zonder oordeel. Of het nu een vogeltje, een motor of de wind is. Het ervaren is genoeg.

6. Ga liggen en kijk naar de wolken.
Misschien zie je wel een draak of een hartje en misschien zie je wel helemaal niets. Laat de wolken je hoofd leeg waaien. Ook hierbij kan het helpen om een timer op je telefoon te zetten, zodat je je even niet over de tijd zorgen hoeft te maken.

7. Ruik.
Welke geuren ruik je allemaal. Dennennaalden, bosgrond of bloeiende heide, er is zoveel te ruiken in het bos. Ruik de geuren die je inademt en laat ze op je inwerken. Welke gevoelens wekken de geuren bij je op? Deze oefening kan je goed doen in combinatie met tip 2. Wist je dat: de geuren in het bos heel gezond voor je zijn, ze stimuleren je immuunsysteem en brengen je tot rust.

8. Volg het pad van een dier.
Dit kan ieder dier zijn, zoals een vlinder, slak, vogeltje, hert of zwijn. Er lopen altijd van die mooie smalle dierenpaadjes door het bos en als je die eens gaat volgen kom je op plekken uit waar je anders nooit komt. Onderweg kom je plantjes tegen die je langs het grote pad niet ziet, het bos wordt wat donkerder, dichter begroeit, en soms moet je wat spinnenwebben uit je gezicht halen. Hierdoor kom even helemaal aan in het hier en nu. Ook het volgen van een vlindertje dat door de lucht vliegt terwijl jij in de tuin zit, kan je even helemaal stil maken van binnen.

9. Aarde.
Zoek een fijne plek waar je rustig kan zitten, bijvoorbeeld tegen een boom. Laat je met je rug tegen de stam, of gewoon terwijl je rechtop zit, even helemaal in de grond zakken. Voel hoe je voeten, benen en billen de grond raken. Ontspan je rug, buik, armen en schouders en maak je lekker zwaar. Alle planten en bomen wortelen in de aarde. Alles wordt door de aarde onderhouden, ook wij via wat wij eten. De aarde voedt ons, werkt voor ons en biedt ons beschutting. Zoveel liefde voor de aarde!

10. Zonnestralen
Schijnt de zon, sta dan even stil midden in haar prachtige stralen en geniet. Voel de warme zon op je gezicht schijnen en adem haar even een paar keer diep in. Geniet van haar kracht waarmee ze planten laat groeien, dag en nacht in ons leven brengt en ons laat overleven als het koud is. De zon is heilig! En wist je dat je door zo in de zon te staan ook nog het hormoon serotonine aanmaakt? Dat is één van de belangrijkste gelukshormonen die je lichaam aanmaakt.

Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb om naar buiten te gaan en te genieten van de natuur. Het brengt zoveel rust en ruimte.

Handige tips en verdieping

Op mijn blogpagina vind je handige tips en verdieping op het gebied van mediaopvoeding en opvoeden met de natuur. Er worden regelmatig nieuwe blogs online gezet die ook op Facebook, LinkedIn en Instagram geplaatst worden.

Eens per maand (met ingang van september 2019) stuur ik een nieuwsbrief met daarin de nieuwste blogs en exclusieve informatie voor nieuwsbrief abbonees.