Natuurkind maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk onze privacy statement

Akkoord

  

  

  

  

  

Van probleem naar oplossing in 10 stappen

Deel 2

In deel 1 ben ik ingegaan op de eerste stappen van het oplossinggericht werken met kinderen. In deze tweede blog deel ik de rest van het stappenplan met je. 

Loop je als ouder weleens aan tegen een probleem met je kind en wil je dat dat probleem wordt opgelost? Alleen ziet je kind de noodzaak niet? Of weet je niet hoe je het kunt oplossen? Met dit stappenplan kan je op speelse wijze het probleem omzetten naar een vaardigheid die het kind kan aanleren.

Stap 6 Plan een feestje

Kinderen vinden feestjes natuurlijk leuk en het plannen van een feestje is misschien nog wel leuker. Daarom is het een extra motivatie voor je kind om zijn vaardigheid te kunnen. Laat je kind bij deze stap zelf bedenken hoe hij het gaat vieren. Het vieren van succes kan op veel manier: met taart, een leuk uitje, iets wat het kind graag wil hebben, etc. Je kind is hier vast heel creatief in en geef je kind ook de zelfstandigheid om dit zelf te bedenken en plannen.

Stap 7 Delen

Nu de plannen zijn gemaakt is het tijd voor het kind om de supporters te vragen of ze willen helpen bij het leren van zijn vaardigheid. Je kind deelt welke vaardigheid hij/zij wil leren, wat de naam is, de totemfiguur en hoe je kind het uiteindelijk gaat vieren. Je kan je kind een handje helpen door de volwassen supporters te vertellen hoe zij hem kunnen ondersteunen (zoals beschreven bij stap 5). Wees je ervan bewust dat je kind wel zelf kan vragen of ze zijn supporter willen zijn.

Stap 8 Zij geloven in mij!

Om je kind meer zelfvertrouwen te geven is het handig om een lijstje te maken met redenen waarom de supporters geloven dat hij/zij de vaardigheid kan leren. Laat je kind deze vraag zelf stellen aan zijn supporters. Dat kan bijvoorbeeld in hetzelfde gesprek dat het kind met zijn supporters heeft over stap 7. Het kan ook zijn dat het dan wat veel wordt voor je kind. Neem er rustig de tijd voor om deze stap te doen. De antwoorden kunnen erg helpend zijn tijdens het verdere leerproces.

Stap 9 Oefenen

De fundering is gelegd in voorgaande stappen om de vaardigheid op te gaan oefenen. Bespreek met je kind hoe het de vaardigheid concreet wil oefenen. Doordat je kind zelf bedenkt hoe het de vaardigheid stap voor stap gaat leren, zal hij/zij het ook sneller gaan uitvoeren. Je kind is zich bewust van eigen kunnen en zeker van eigen onkunde. Het is daarom verstandig om tijdens het proces te blijven focussen op wat er goed gaat. Al zijn er drie van de vier keer niet gelukt, focus dan op die keer dat het wel lukte. Kijk samen waarom het toen wel lukte. Wat heeft je kind gedaan waardoor het is gelukt. Het antwoord op deze vragen kan iets zijn wat het kind vaker mag doen, meer kan gaan oefenen. Zo komen jullie samen, al is de stap voor je gevoel nog zo klein, stap voor stap verder.

Stap 10 Succes vieren

Als jij en je kind (en misschien ook de supporters) vinden dat je kind de vaardigheid heeft geleerd, kan het geplande feest gevierd worden.

Dit stappenplan is gebaseerd op de methode Kids’ Skills bedacht door Ben Furman, een Finse psychiater en psychotherapeut. Het is een praktische en speelse methode voor het oplossen van problemen waar kinderen mee geconfronteerd worden. Ik gebruik deze methode als basis om mijn kindercoachtrajecten vorm te geven, want het kind kent zichzelf het beste. Samen zetten we stap voor stap problemen om in vaardigheden zodat we het gestelde doel bereiken.

Mijn aanbod

Handige tips en verdieping

Houd mijn blogpagina goed in de gaten voor handige tips en verdieping!
Er worden regelmatig nieuwe blogs online gezet die ook op Facebook, LinkedIn
en Instagram geplaatst worden. Ben je op zoek naar persoonlijk advies?
Maak dan nu een afspraak en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

© Natuurkind 2018